Bram van der Wouden



 
 
 

DRESDEN - BRESLAU Rally 2010 proloog

 

Afgelopen donderdag is het ENVO team vertrokken naar Dresden. Op zaterdag 26 juni start daar de rally Dresden-Breslau. De teamleden zijn: Bram vd Wouden, Bart Franssen en Eric Rolink. De assisentiebus wordt gereden door Joost van Velzen.

Op www.rallymaniacs.nl is de hele rally te volgen. Hieronder al een stukje wat er nu op staat.

Donderdag zijn ze aangekomen in een overvol Rallykamp met 320 deelnemende teams.  Dresden-Breslau groeit en professionaliseert: de tijdwaarneming, GPS tracking en strakke afspraken met bosbeheer en landeigenaren. Komende week zien we hoe dit uitpakt. Er zijn enorm veel Nederlanders, onder andere Wouter van der Beek op een Aprilia 450. De voortekenen voor de wedstrijd zijn goed, met een geweldig spannende proloog en een vol wedstrijdprogramma. Er is veel nieuw materiaal aan de start, rijp en groen zoals bij Breslau hoort. De Ludolfs zijn er ook en blijken op tv geheel 'naturel'; in ruil voor wat bier worden onderdelen geregeld, en ook met de filmploeg is het een gezellige boel.



Tijdens de briefing wordt duidelijk dat de organisatie professionaliseert. De toon van de organisatie is anders dan voorheen. Het overlijden van de Poolse legertop in het vliegtuigongeluk heeft veel goede contacten weggevaagd, dus er zijn nieuwe afspraken gemaakt. In Dresden kregen verschillende deelnemers al boetes voor het overtreden van de regels, en ook verderop in de rally wordt hier streng op toegezien. Het finder systeem controleert de deelnemers via GPS en het GSM netwerk. Iedere rijder heeft een kastje op de auto of truck, dat bijhoudt waar ze zijn en waarmee je een noodsignaal kunt geven. Ook al is het systeem nog in testfase, het biedt in elk geval een 'gevoel van zekerheid'. Het is niet de bedoeling dat er nog deelnemers in het bos achterblijven, zoals in het verleden nog wel eens het geval was.
 
De proloog zaterdag bestaat uit een proef op het bekende industrieterrein, waar al menig rijder zch op heeft stukgebeten. De foto's geven er een goed beeld van, en bedenk je dat een deel van de kuilen gevuld worden met water! Het tweede deel van de proef speelt zich af in een zandgroeve, waar vorig jaar de deelnemers hun tanden stukbeten op de lange zandhellingen. Hier is het parkoers aangepast, wat tot enig gemor leidde tijdens de briefing. Want het was wel een punt waar je kunt laten zien wat je waard bent. De vrachtwagens en motoren starten tegelijk. De vrachtwagens beginnen met de zandgroeve, de motoren met de proef op het industriegebied. Na de proloog is er 's avonds de showstart op de Augustusbrug.

Zondag wordt een zware dag voor de teams. De vrachtwagens beginnen om 8 uur 's ochtends in Hohenmolsen/Leipzig, de motoren en auto's rijden eerst nog een ronde door de zandgroeve in Dresden en gaan dan naar Leipzig. 's Avonds wordt iedereen verwacht in Polen. Welke keuze maken de teams: 's nachts rijden of pas de volgende ochtend vroeg vertrekken? Wie hier een nacht mist merkt dit later in de wedstrijd, zowel bij de service als bij de deelnemers.
Zaterdag gaf Bram het volgende door: De proef was zwaar maar ze zijn er alledrie goed doorheen gekomen. Bram had alle CP's gehaald.
Groetjes Wies van der Wouden

Een link naar een filmpje met een beeld van de proloog.
http://www.youtube.com/watch?v=wQ7QJgtaPoA
Een link naar een filmpje over het bivak.
http://www.youtube.com/watch?v=44vliUnqEiU&feature=related